Zajęcia logopedyczne |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Dyrekcja |
poniedziałek, 19 września 2011 14:40 |
Zajęcia logopedyczne odbywają się w przedszkolu w każdej grupie zgodnie z Rozkładem zajęć dodatkowych.
Okres przedszkolny to czas intensywnego kształtowania się mowy i języka dziecka. W tym czasie rozwija się umiejętność identyfikacji i różnicowania dźwięków mowy, tzw. słuch fonemowy, a na jego bazie umiejętność analizowania i syntetyzowania słuchowego wyrazów oraz pamięć fonologiczna wyrazu i zdania.
Wielokrotnie powtarzane przez rodziców nazwy przedmiotów, znajdujących się w otoczeniu dziecka, zostawiają słuchowe ślady w jego mózgu. Dziecko usłyszawszy potem daną nazwę potrafi sobie wyobrazić przedmiot, do którego ona się odnosi, czyli potrafi zrozumieć znaczenie wyrazu, a z czasem potrafi również nazwać przedmiot. Rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Mowa wytwarza się dzięki skoordynowanej aktywności muskulatury języka, warg, gardła itp. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części aparatu artykulacyjnego potrzebny jest czas i aktywne ćwiczenia. Rozwój mowy dziecka trwa kilka lat i w jego przebiegu wyodrębniają się pewne okresy. W wychowaniu przedszkolnym szczególnie ważne są dwa okresy:
Bardzo duże znaczenie w tym wieku mają prowadzone z ogółem dzieci w przedszkolu ćwiczenia. Dadzą się one ugrupować w cztery rodzaje działań:
Ćwiczenia grupowe z logopedą powinny przyczynić się do usprawnienia strony artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalnej mowy, umiejętności sprawnego komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi z bliższego i dalszego środowiska wychowawczego a także umiejętności komunikowania o swoich potrzebach i stanach emocjonalnych. |
Poprawiony: piątek, 27 lutego 2015 17:58 |